Terapeutické vedenie
Vo svojej praxi pomáham deťom od raného veku, cez predškolské obdobie a následný nástup do základnej školy, až po obdobie dospievania. Pri práci sa opieram o bio-psycho-sociálny prístup, ktorý vníma človeka v jeho celistvosti. To znamená, že psychické ťažkosti nikdy nevznikajú vo vákuu - ovplyvňuje ich nielen naša biológia (zdravotný stav, genetika, nervový systém), ale aj psychika (myšlienky, emócie, správanie) a sociálne prostredie (rodina, škola, vzťahy). Keď sa niektorá z týchto oblastí dostane do nerovnováhy, môže sa to prejaviť na psychickom zdraví. Preto sa v terapii nesústredím len na jeden problém, ale hľadám jeho hlbšie súvislosti a možnosti, ako obnoviť vnútornú rovnováhu.
Poskytujem terapeutickú pomoc v týchto oblastiach:
- Emočné ťažkosti (úzkosť, strach, smútok, hnev, impulzivita, agresivita, pocit osamelosti, panické ataky)
- Vývinové zmeny (ťažkosti spojené s raným vývinom, separáciou od rodičov, nástupom do škôlky či školy)
- Školská problematika (stres a tlak na výkon, šikana, problémy so sústredením)
- Problémy v dospievaní (sebaobraz, sebaúcta, identita, nízke sebavedomie, vzťahy s rovesníkmi, poruchy príjmu potravy)
- Adaptácia na zmeny v rodinnom prostredí (rozvod rodičov, strata blízkeho, zmeny vo vzťahu rodič-dieťa/dieťa-rodič/súrodenecká rivalita, narodenie nového člena rodiny)
- Spracovanie traumatických zážitkov (nespracované náročné životné udalosti)
Každý klient je jedinečný, preto ku každému pristupujem individuálne a kombinujem rôzne terapeutické techniky podľa potrieb klienta.
Využívam prvky týchto terapeutických metód:
Schématerapia
Každý človek si v procese zrenia a výchovy vytvára určité vzorce myslenia, cítenia a správania. Niektoré pomáhajú zvládať životné situácie, iné môžu spôsobovať chronickú úzkosť, hnev, smútok či problémy vo vzťahoch. Ak sa klient opakovane dostáva do situácií, ktoré mu ubližujú, môže to byť znak toho, že sa riadi nezdravými či nefunkčnými vzorcami. Schématerapia pomáha tieto vzorce rozpoznať, pochopiť a následne efektívne zmeniť, čo vedie k zlepšeniu psychického zdravia a celkovej kvality života.
Schématerapia je vhodná najmä pri problémoch s identitou a sebahodnotou (napr, nízka sebaúcta, pocity menejcennosti, problémy s vyjadrovaním a uznávaním vlastných potrieb, sebapoškodzovanie), úzkostiach a depresívnych stavoch (pocity osamelosti, bezmocnosti, silné emócie), zložitých vzťahových problémoch (napr. konflikty s rodičmi, so spolužiakmi, učiteľmi), traumatických zážitkoch (napr. šikana, zneužívanie a iné).
EFT (Na emócie zameraná terapia)
Emócie sú dôležitou súčasťou nášho života a niekedy môže byť ťažké im porozumieť. Terapia zameraná na emócie pomáha deťom aj dospelým lepšie vnímať, vyjadrovať a zvládať svoje pocity. Spoločne skúmame, čo sa za emóciami skrýva, učíme sa s nimi pracovať a hľadáme spôsoby, ako sa v živote cítiť bezpečnejšie a spokojnejšie. Táto terapia môže pomôcť pri úzkosti, strachu, smútku, problémoch vo vzťahoch či ťažkostiach s dôverou. Podporuje zdravé sebavedomie, učí, ako zvládať stres a konflikty, a pomáha budovať pevnejšie vzťahy s blízkymi.
Program SPEAKS - podpora pri poruchách príjmu potravy
Tento program je súčasťou Terapie zameranej na emócie (EFT) a je určený pre klientov s poruchami príjmu potravy. Pomáha im lepšie rozumieť svojim emóciám, ktoré často stoja za problémami s jedlom a nachádzať zdravšie spôsoby, ako s nimi pracovať. Cieľom je podporiť sebaprijatie, obnoviť prirodzený vzťah k jedlu a telu a posilniť emocionálnu odolnosť.
Sandplaying - terapia v piesku
Je terapeutická metóda, ktorá umožňuje klientovi vyjadriť svoje vnútorné prežívanie prostredníctvom symbolov a obrazov vytvorených v piesku. Počas sedenia má klient k dispozícii pieskovisko a široký výber figúrok (postavy, zvieratá, prírodné prvky, senzorické predmety a iné). Bez hodnotenia či nátlaku tvorí scénu, ktorá spontánne vyjadruje jeho aktuálny vnútorný svet a tak sa môžeme spoločne priblížiť jeho momentálnym potrebám, záujmom, myšlienkam, emóciám, nahliadneme do jeho vzťahov, predstáv o sebe, o druhých, o svete. Terapeut sleduje proces, reflektuje klientove prežívanie a podporuje jeho vnútorné uvedomenie. Práca s pieskoviskom pomáha spracovať emočné bloky, vnútorné konflikty a nevyriešené témy jemným a prirodzeným spôsobom.
Táto forma terapie je veľmi vhodná aj pre deti, ktoré nerozprávajú alebo majú rečové ťažkosti a rovnako aj pre dospievajúcich a dospelých, ktorí sa cítia neistí pri tradičnej terapii rozhovorom, alebo majú ťažkosti s vyjadrovaním svojich pocitov.
DIR/FLOORTIME - podpora vývinu dieťaťa cez vzťah a hru
Ide o vývinový prístup, ktorý pomáha deťom s oneskoreným alebo atypickým vývinom rozvíjať ich schopnosti prirodzeným spôsobom - cez hru a vzťahovú interakciu. Terapia sa odohráva "na podlahe" (floor time), kde sa terapeut zapája do detského sveta, sleduje jeho záujmy a citlivo ho podnecuje k ďalším krokom vo vývine.
Názov DIR označuje označuje tri hlavné piliere tejto metódy:
D (developmental) - Vývinová úroveň: Každé dieťa prechádza určitými vývinovými fázami. DIR/FLOORTIME sa zameriava na to, v ktorej fáze sa dieťa práve nachádza a pomáha mu vo vývine napredovať.
I (Individual differences) - Individuálne rozdiely: Každé dieťa vníma a spracúva svet inak. Niektoré sú citlivejšie na podnety, iné potrebujú viac pohybu alebo vizuálnej podpory. Tento prístup sa vždy prispôsobuje jedinečným potrebám dieťaťa.
R (Relationship-based) - Vzťahová interakcia: Vývin najlepšie prebieha v bezpečnom vzťahu. Terapia podporuje hlboké emočné prepojenie medzi dieťaťom a dospelým, čo je základom učenia a komunikácie.
V praxi to znamená, že terapeut alebo rodič vstupuje do hry dieťaťa, sleduje jeho záujem a postupne ho vedie k väčšej interakcii, komunikácii a sociálnemu prepojeniu. Cieľom nie je učiť dieťa príkazmi, ale rozvíjať jeho potenciál prirodzene, v atmosfére porozumenia a radosti.
Tento prístup je obzvlášť vhodný pre deti s poruchou autistického spektra, oneskoreným rečovým vývinom, poruchami senzorického spracovania a inými vývinovými ťažkosťami. Pomáha im lepšie sa zapojiť do sociálneho prostredia, rozvíjať emocionálne prežívanie a zlepšovať komunikačné schopnosti - či už verbálne alebo neverbálne.