Psychodiagnostika
Psychodiagnostika je kľúčovým nástrojom na porozumenie psychického prežívania, schopností a potrieb dieťaťa či dospievajúceho. V mojej praxi ponúkam komplexné psychodiagnostické vyšetrenie a diagnostické vyšetrenie príznakov porúch autistického spektra, ktoré pomáhajú pri nastavovaní ďalšej podpory, intervencie či liečby.
Komplexné klinicko-psychologické vyšetrenie
Celkové odborné posúdenie psychických funkcií ako sú intelektové schopnosti, pamäť, pozornosť, emočné prežívanie, sociabilita, adaptabilita, osobnosť . Vyšetrenie zahŕňa vstupný podrobný rozhovor, použitie štandardizovaných testov, dotazníkov a projektívnych metód, ktoré poskytujú komplexný obraz o psychickom fungovaní klienta. Na základe výsledkov sa následne odporúčajú ďalšie postupy, intervencie.
Diagnostika porúch autistického spektra (PAS)
Autizmus alebo porucha autistického spektra je neurovývinová odlišnosť, ktorá ovplyvňuje spôsob, akým človek vníma svet, komunikuje a nadväzuje vzťahy. Včasná diagnostika je kľúčová pre poskytnutie adekvátnej podpory a pochopenie individuálnych potrieb dieťaťa a pre nastavenie vhodnej podpory.
Táto diagnostika je komplexný proces, ktoré si vyžaduje dôkladné posúdenie viacerých oblastí vývinu. Pred samotným vyšetrením zameraným na autistické črty je nevyhnutné preskúmať kognitívne schopnosti dieťaťa a jeho vývinovú úroveň. Na tento účel využívam štandardizované psychologické testy, ktoré hodnotia intelekt, verbálne či neverbálne schopnosti a celkový vývinový profil. Zároveň sa zameriavam na emocionálne, sociálne a adaptačné správanie dieťaťa v rôznych situáciách.
Pri samotnej diagnostike autizmu používam metódu ADOS-2, ktorá je považovaná za najspoľahlivejší nástroj na identifikáciu porúch autistického spektra. Vyšetrenie prebieha formou štruktúrovaných aktivít a interakcií, počas ktorých sa sleduje správanie dieťaťa v oblastiach sociálnej komunikácie a interakcie, neverbálnych prejavov, flexibility myslenia, hry a záujmov. Diagnostika je doplnená podrobným rozhovorom s rodičmi, vyplnením špecifických dotazníkov a pozorovaním správania v prirodzenom prostredí.
Keďže nervová sústava dieťaťa sa neustále rozvíja a dozrieva, diagnostika autistického spektra si často vyžaduje dlhší časový rámec. Správanie dieťaťa sa môže v priebehu vývinu meniť, a preto je dôležité posudzovať ho opakovane a v rôznych kontextoch. Konečné diagnostické zhodnotenie preto nie je vždy možné hneď po prvom vyšetrení, ale je vhodné ho formulovať na základe dlhodobejšieho sledovania a ďalších dostupných informácií.
Diagnostika autizmu sa odporúča u detí, ktoré vykazujú znaky autistického spektra, ako sú problémy v sociálnej interakcii, oneskorený vývin reči, neobvyklé záujmy, či špecifické správanie. Vyšetrenie je vhodné pre deti od jedného roka, adolescentov aj dospelých.